Kyrkstallarna - vandrarhem

Då en ny väg skulle anläggas genom Långasjö samhälle hotades de gamla kyrkstallarna av rivning. Den södra längan revs men den norra räddades av Hembygdsföreningen som flyttade och byggde om längan till vandrarhem.
Långasjö Vandrarhem invigdes år 1968 i de renoverade kyrkstallarna som härstammar från mitten av 1800-talet. Utvändigt ser byggnaderna ut som de gjorde för mer än 100 år sedan, då byborna ställde in sina hästar här medan de firade gudstjänst i kyrkan. Rummen har fått behålla de gamla byanamnen, som förr visade var hästarna skulle stå.
Idag rymmer längan 10 övernattningsrum, gästkök, reception och Café Stallet.
Läs mer: www.langasjovandrarhem.se

Vandrarhemmets byggnader ägs av Hembygdsföreningen och arrenderas ut till företagare som i sin tur har franchiseavtal med Svenska Turist Föreningen.

Guldgrävarstugan

Guldgrävarstugan är utvändigt en kopia av den stuga som en av Långasjös återvändare, Alfred Geijer, byggde 1897 i Bonanza Creek i Klondyke, Alaska.
Under åren 1850 - 1930 emigrerade mer än 1400 Långasjö-bor. Ett par hundra av dem återvände sedan till hembygden.
Återvändarnas historia finns presenterad i Guldgrävarstugans museum. Här finns också material om övriga Långasjö - emigranter, bl.a. foton och statistik. Materialet togs fram i en emigrantcirkel under 1960-talet. Här finns förutom bilder, statistik också amerikakistor, vaskpanna och boken "En Smålandssocken emigrerar". Museet går att besöka året runt, vi öppnar gärna upp för besökare, ring för att boka tid: 0471-50310

I stugans andra del finns ett övernattningsrum med egen kokvrå, dusch och toalett. Stugan är handikappsvänlig. Är bokningsbar hela året.

Brygghuset

Brygghuset flyttades hit 1969 från prästgården. Huset användes förr som brygghus, där husets drycker framställdes. Senare användes det även som tvätthus.
Nu hittar vi stugan bakom kyrkstallslängan. Här finns 3 små rum med totalt 7 bäddar, toa och dusch. På övervåningen finns ett stort allrum med köksdel och öppen spis. Ingår i vandrarhemmets verksamhet.

Kyrkstallarna innan de flyttades
Långasjö Vandrarhem